Zuidereiland Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Myrthe Boon - WaarBenJij.nu Zuidereiland Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Myrthe Boon - WaarBenJij.nu

Zuidereiland Nieuw-Zeeland

Door: Myrthe van der Boon

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

18 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Taupo

Lieve allemaal,

Dit wordt alweer mijn laatste update, want aanstaande donderdag begin ik aan mijn ruim 31 uur durende terugreis, met slechts 1 tussenstop van 5,5 uur op Shanghai.

Zoals jullie weten heb ik de laatste 13 dagen op het Zuidereiland doorgebracht. Vanaf Wellington (noord) zijn we met de ferry naar Picton (zuid) gegaan. Dit was een erg mooie boottocht met onderweg een aantal dolfijntjes die met ons meezwommen. De eerste stop op het Zuidereiland was Kaiteriteri, dit is waar het Abel Tasmanpark ligt vernoemd naar hoe kan het ook anders... Abel Tasman, de eerste niet Maori die Nieuw-Zeeland ontdekte en dat was een Nederlander. Dit dorpje ligt aan het strand en je kunt verschillende wandelingen door het park maken. Ik heb daar besloten om een extra nachtje te blijven en de leuke busgroep helaas achter te laten. Gelukkig was het de volgende dag prachtig weer wat mijn dag weer helemaal goed maakte, zo heb ik een mooie wandeling gemaakt en lekker op het strand gelegen.

Daarna zijn we vertrokken naar Westport wat normaal gesproken erg gezellig schijnt te zijn met een enorm kampvuur, dat gold helaas niet voor ons. Het heeft de hele dag geregend en daar dus ook niks spannends gedaan. De volgende dag vertrokken we naar Franz Josef waar erg mooi weer was voorspeld voor de komende dagen. Onderweg zijn we gestopt bij de bekende pancakerocks in Punakaiki. Aangekomen in Franz Josef kon ik me weer 1 dag samenvoegen met de busgroep aangezien iedereen 2,3 nachten bleef, dit zorgde voor een leuke avond! Zoals het weerbericht al had voorspeld was het de volgende ook daadwerkelijk prachtig weer! Hierdoor kon onze glacier hike doorgaan. Deze hike begon met een helikoptervlucht door de bergen, dit was zo mega gaaf! Vervolgens zijn we ruim 3 uur door de glaciers gaan hiken en klimmen. Deze glaciers verschuiven per dag soms wel 8 meter door de opwarming van de aarde wat betekent dat over zo'n 80-100 jaar deze glacier helemaal verdwenen zal zijn. Bij deze tocht zat een gratis entree tot hotpools inbegrepen. Ondanks dat het zo'n 28 graden was, was het toch lekker om even te kunnen ontspannen in warm water baden.

Na Franz Josef stond Wanaka op het programma. Een heerlijk relaxt dorpje wat aan een prachtig meer lag. 's Ochtends eerst gestopt bij Lake Matheson (foto Facebook) waarin Mount Cook (de hoogste berg van NZ) werd gereflecteerd in het water. Daarna besloot ik om op een vlonder recht in de vogelpoep te gaan zitten :) aangekomen in Wanaka zijn we eigenlijk rechtstreeks naar het meer gelopen en hebben we de rest van de dag daar doorgebracht. We waren ons er namelijk van bewust dat we vast moesten uitrusten voor Queenstown, onze volgende stop! Hier zouden we (Amerikaans meisje
, Brits meisje en ik) de hele groep weer ontmoeten en werd erg naar uitgekeken! Eenmaal aangekomen in Queenstown stopte de bus eerst op een plek waar een hoop mensen zich van een platform af lieten storten en hier een hoop geld voor betaalden. Ik heb het hier over bungee jumpen en deze activiteit heb ik dan ook mooi overgeslagen aangezien ik al bang was om van een rots van 7 meter af te springen ;)

Wel heb ik de trip naar Milford Sound gedaan. Dit is een prachtige omgeving met allemaal soort van fjorden. Hier regent het bijna elke dag, en dus ook toen ik er was. Dit geeft een minder mooi uitzicht, maar zorgt er wel weer voor dat er tientallen watervallen te zien zijn, wat erg indrukwekkend was!

Verder heb ik in Queenstown niet veel anders gedaan dan uitgaan met de hele groep, 3 dagen achter elkaar wat erg gezellig was! De laatste nacht in Queenstown rond 4.30 toen ongeveer iedereen al lekker lag te slapen ging ineens het brandalarm af en werd er omgeroepen dat iedereen zich moesten evacueren naar buiten. Iedereen keek elkaar slaperig aan en besefte dat dit wel een beetje een vreemd tijdstip zou zijn voor een brandoefening. Zo georganiseerd als ik ben, stond ik binnen no time naast m'n bed met mijn tasje met al mijn waardevolle spullen in mijn hand. Toen we bij het trappenhuis aankwamen stond deze met een flinke laag water gevuld, hierdoor beseften we dat er daadwerkelijk wel wat aan de hand was. Daar stonden we dan om 4.30 's nachts met het hele hostel buiten naar 2 brandweerauto's te kijken, te vrezen voor onze spullen en geen idee wat er aan de hand was. Toen hoorden we dat er 2 Britten, een jongen en een meisje die allebei voor het hostel hadden gewerkt en zojuist hun laatste avond hadden gevierd, op de tafels gingen dansen en toen aan de waterleidingen van het sproeisysteem in de keuken zijn gaan hangen waarna deze brak en er dus continu een stortvloed aan water naar beneden stroomde, het leek wel een waterval. Toen we dit hoorden, maakte we ons best wel zorgen over onze spullen aangezien wij recht tegenover de keuken sliepen. Uiteindelijk mochten we binnen een uur weer naar binnen en toen druppelde het water nog uit het plafond langs de lampen naar beneden. Gelukkig hebben wij erg veel mazzel gehad en is onze kamer wonderbaarlijk genoeg droog gebleven. De twee Britten zijn gearresteerd en hebben in totaal meer dan 100.000 aan schade aangebracht, niet alleen aan het hostel maar aan de hele straat waaronder een cup cake winkel die niet kon openen op Valentijnsdag, waarbij de eigenaresse op die dag net genoeg zou verdienen voor een paar maanden huur. De Britten zouden de volgende dag naar Australië vliegen maar worden voorlopig vastgehouden tot ze naar de rechtbank worden geroepen in Nieuw-Zeeland. Toch bizar, hoe je zo je reis ziet eindigen!

Na Queenstown zijn we vertrokken naar Lake Tekapo, een plaatsje met 100 inwoners en de grootste attractie is het helder blauwe meer, wat zo blauw is door het water van de glaciers en bergen. Dit was een rustig plaatsje om weer even bij te komen na de nachten met weinig slaap.

Christchurch was de volgende stop. Deze stad is de afgelopen jaren flink veranderd door wat aardbevingen. Christchurch ligt dan ook letterlijk recht op een breuklijn. De ergste aardbeving was in februari 2011 waarbij 185 doden vielen. Deze aardbeving van 3 jaar geleden heeft zo'n 40 miljard dollar aan schade aangebracht aan de stad en dat is goed te zien. De stad is letterlijk verwoest en vele gebouwen zijn nog steeds gesloten omdat ze te gevaarlijk zijn om te betreden en er niet genoeg geld is voor restauratie. Ook de Christchurch cathedral is voor een groot deel verwoest. Erg triest om te zien, want het is verder wel een leuk stadje.

Eergisteren ben ik bij mijn laatste nieuwe indruk aangekomen; Kaikoura. Hier ben ik op een walvis spot tour gegaan en met succes! De walvis liet even op zich wachten, zich niet beseffend dat wij allemaal een hoop geld hadden betaald om hem te kunnen zien, maar hij leek zich dat gelukkig vlak voor het einde te beseffen en liet zijn kunstje zien aan de oppervlakte! Echt geweldig om te zien, ondanks dat we maar zo'n 10% van zijn gehele lichaam konden zien toen hij aan de oppervlakte dreef. Uiteindelijk dook hij weer onder water en heb ik de beste foto kunnen schieten!

Gister ben ik weer met de ferry naar Wellington gegaan, vandaag ben ik aangekomen in Taupo en morgen zal ik weer terugkeren naar Auckland, waar ik mijn laatste avond heb afgesproken met een Engels meisje die ik tijdens mijn rondreis op het Noordereiland heb ontmoet en zoals gezegd vlieg ik dan donderdagavond weer naar huis en land ik uiteindelijk vrijdag om 17.30 weer op Nederlandse bodem!

Ik ben echt een geweldige ervaring rijker en ben veel relaxter geworden na deze reis. Ik heb een hele boel toffe mensen ontmoet tijdens mijn reis die ik misschien ooit nog een keer terug zie als ik hun land bezoek, al ben ik bang dat ik dan heel Engeland door moet aangezien 75% van de mensen die ik heb ontmoet Engels waren ;). De mensen in Australië en Nieuw-Zeeland zijn echt geweldig, het weer is lekker en de natuur in NZ is prachtig! Ik snap best waarom mensen zo ver weg emigreren.

Lieve mensen, dank jullie wel voor het lezen en volgen van mij blog en voor de lieve reacties! Ik zie jullie gauw weer!

Kia ora!

  • 18 Februari 2014 - 07:10

    Pap En Joyce:

    Lieve Myrthe,
    Klinkt inderdaad geweldig allemaal. Wat ben jij een hoop leuke ervaringen rijker geworden. Nog een paar dagen en dan weer terug. Goed om te horen dat je daar ook klaar voor bent. Wij kijken ernaar uit om je weer te zien. Nog veel plezier je laatste dagen en sterkte met de lange terugreis.
    Dikke kus, Pap en Joyce

  • 18 Februari 2014 - 08:25

    Béatrice :

    Lieve Myrthe,
    Wat een heerlijk verhaal weer! Fijn dat je het nog steeds ontzettend naar je zin hebt en wat heb jij een verschillende dingen meegemaakt. Een onvergetelijke reis!!!!
    Wij zien er naar uit je vrijdag weer te zien.
    Liefs, Tom en Béatrice

  • 18 Februari 2014 - 12:01

    Pris:

    Lieve Murthie Bil!

    Super leuk, ik heb net even je verslagen in een treinvaart gelezen. Wat een pracht tijd heb je gehad zeg. Je foto's zag ik al steeds op fb langskomen en die zagen er ook echt fantastisch uit.
    Succes met je terug reis! Hopelijk kom je weer heel aan op de Nederlandse bodem.
    En laten we nu in 2014 echt eens afspreken. We wonen nu immers in dezelfde stad :)

    Liefs de andere Bil! X Pris

  • 18 Februari 2014 - 17:02

    Assie:

    Lieffie, weer genoten van je verhaal, echt super wat jij allemaal heb ondernomen en kunnen meemaken!!!
    Hele goede terugreis en verheug me op de "live" verhalen!!

    Tot snel, hele dikke kus Assie

  • 18 Februari 2014 - 20:13

    Opi En Omi:

    Lieve Myrthe
    Wat weer een geweldig leuk verslag.Wat een prachtige reis heb je gemaakt. We hopen je snel te zien.We hebben je erg gemist.Wensen je een goede vlucht.
    Heel veel liefs Opi en Omi en tot gauw.

  • 19 Februari 2014 - 01:48

    Wendy:

    Lieve Myrth, wat een pracht verhaal! Wat ontzettend mooi geschreven! Wat een ervaring! Echt genieten.. We kijken naar je uit.. Hele goede terugreis alvast! We staan er vrijdag hoor!! Liefs Mam en Isabelle Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Actief sinds 25 Nov. 2013
Verslag gelezen: 1891
Totaal aantal bezoekers 4325

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 21 Februari 2014

Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: